Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında İngiltere'nin başkenti Londra'da temaslarda bulundu. Türkiye'nin Londra Büyükelçiliği'nde, Sıfır Atık Vakfı tarafından düzenlenen bilgilendirme toplantısına katılan Bayraktar, enerji güvenliği, iklim değişikliği ve Türkiye'nin enerji politikalarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Toplantıya Türkiye'nin Londra Büyükelçisi Osman Koray Ertaş ile Sıfır Atık Vakfı Başkanı ve BM İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 31. Taraflar Konferansı (COP31) Yüksek Düzeyli İklim Şampiyonu Samed Ağırbaş da iştirak etti.
Son yıllarda yaşanan küresel belirsizlikler ve bölgesel çatışmaların enerji sektöründe önemli dönüşümlere neden olduğunu belirten Bayraktar, özellikle Orta Doğu'daki gelişmelerin enerji arz güvenliğinin stratejik önemini bir kez daha ortaya koyduğunu söyledi. Hürmüz Boğazı üzerinden enerji tedarik eden ülkelerin farklı önlemler aldığını ifade eden Bayraktar, Avrupa ülkelerinin de yükselen enerji maliyetlerine karşı vatandaşlarını koruyacak uygulamaları devreye soktuğunu dile getirdi.
Enerji güvenliğinin ülkeler açısından vazgeçilmez bir unsur olduğunu vurgulayan Bayraktar, dünyada hızla artan elektrikleşme eğilimine dikkat çekti. Yapay zeka teknolojileri, veri merkezleri, elektrikli araçlar ve soğutma sistemleri nedeniyle elektrik talebinin önümüzdeki yıllarda daha da yükseleceğini belirten Bayraktar, enerji güvenliğini sağlarken iklim değişikliğiyle mücadeleden de taviz verilmemesi gerektiğini ifade etti.
Küresel iklim krizine karşı ortak hareket edilmesinin önemine değinen Bayraktar, dünyanın bu konuda yeterli siyasi kararlılığı ortaya koyamadığını savundu. Özellikle büyük emisyon üreticisi ülkelerde iktidarlara göre değişen politikaların küresel mücadeleyi olumsuz etkilediğini belirten Bayraktar, iklim politikalarında sürekliliğin sağlanmasının kritik olduğunu söyledi.
Türkiye'nin enerji dönüşümünde üç temel önceliği bulunduğunu kaydeden Bayraktar, bunların enerji arz güvenliği, enerjide bağımsızlık ve karbon nötr ekonomi hedefi olduğunu ifade etti. Türkiye'nin enerji ihtiyacının büyük bölümünü ithalat yoluyla karşıladığını hatırlatan Bayraktar, dışa bağımlılığın azaltılmasının ekonomik açıdan büyük önem taşıdığını vurguladı.
Türkiye'nin 2050'li yılların başında karbon nötr bir ekonomiye ulaşmayı hedeflediğini belirten Bayraktar, bu sürecin ekonomi ve toplumun tüm kesimlerinde kapsamlı değişimleri beraberinde getireceğini söyledi. Bu dönüşümün ciddi hazırlık gerektirdiğini ifade eden Bayraktar, nükleer enerjinin de bu hedefler doğrultusunda önemli bir rol üstleneceğini belirterek, emisyonsuz elektrik üretimi için nükleer enerjinin gerekli olduğunu dile getirdi.
Bayraktar, artan elektrik talebini karşılamak amacıyla yenilenebilir enerji yatırımlarının hız kesmeden sürdüğünü, enerji verimliliği çalışmalarına da ağırlık verildiğini kaydetti. Sıfır Atık Projesi'nin bu yaklaşımın önemli bir parçası olduğunu belirten Bayraktar, 2017 yılında başlatılan hareketin zamanla uluslararası ölçekte tanınan bir marka haline geldiğini söyledi.
Toplantıda konuşan Sıfır Atık Vakfı Başkanı Samed Ağırbaş ise İstanbul'u sıfır atığın merkezi haline getirmeyi hedeflediklerini ifade etti. Yurt dışında yaşayan Türklerle iş birliğini artırmayı amaçladıklarını belirten Ağırbaş, Vakıf bünyesinde kurulan kariyer merkezi aracılığıyla gençlere uluslararası kuruluşlarda staj ve mentörlük imkanları sunacak yeni bir programın yakın zamanda hayata geçirileceğini açıkladı.